AML zákon – zkratka AML pochází z anglického Anti Money Laundering, tedy opatření proti praní špinavých peněz.
S účinností od 1. 2. 2025 platí pro účetní nové povinnosti podle novelizovaného AML zákona – proti praní špinavých peněz a financování terorismu. Změny se týkají nejen boje proti nelegálním transakcím, ale i prevence obcházení zákonů obecně.
Identifikace klientů
Nově je nutné ověřovat a uchovávat identifikační údaje klientů (např. jméno, rodné číslo, adresa, občanství, doklad totožnosti). Údaje se musí aktualizovat každých 12 měsíců. Pokud klient odmítne spolupráci, je účetní povinen obchod odmítnout nebo případně nahlásit FAÚ (Finanční analytický úřad).
Vnitřní směrnice a školení
Každý účetní (fyzická i právnická osoba) musí mít vnitřní systém zásad pro AML – popisující kontrolu klientů, evidenci a další postupy. Pokud má účetní zaměstnance, musí zajistit pravidelné školení minimálně jednou ročně. Záznamy o školení je nutné uchovávat 5 let.
Oznamovací povinnost a sankce
Podezřelé transakce musí účetní hlásit FAÚ. Za porušení povinností hrozí vysoké sankce – například za nepřihlášení se do systému může pokuta dosáhnout až 10 milionů Kč.